Gravicon tietomallikoordinoi Onnelan logistiikkakeskuksen suurhanketta. Suomen suurimpiin hankkeisiin lukeutuvassa projektissa Kesko rakentaa yli 80 000 neliön laajuisen uuden logistiikkakeskuksen. Kyseessä on yksi 2020-luvun suurimmista suomalaisista rakennushankkeista.
Gravicon on vastannut tietomallikoordinoinnista Hyvinkäälle rakennettavassa Onnelan logistiikkakeskuksen hankkeessa. Suomen suurimpiin hankkeisiin lukeutuvassa projektissa Kesko rakentaa Onnisen ja K-Auton käyttöön yli 80 000 neliön laajuisen uuden logistiikkakeskuksen, joka otetaan käyttöön loppuvuonna 2025. Kyseessä on yksi 2020-luvun suurimmista suomalaisista rakennushankkeista.
Suuren hankkeen onnistuminen vaatii myös tarkat suunnitelmat. Graviconin tietomalliasiantuntija Simo Tarpila kuvaa hankkeen tietomallien olevan poikkeuksellisen yksityiskohtaiset: ”Käytännössä kaikki minkä voi mallintaa on mallinnettu”. Tietomallit ovat hyvin tarkat ja suhteessa rakennustöiden vaiheeseen poikkeuksellisen valmiiksi suunniteltu ja yhteensovitettu. Esimerkiksi palorajoille tulevat palokatkot ja läpiviennit on suunniteltu lopullisilla tuotteilla ja niiden tiedot on kirjattu jo reikäkiertoa tehdessä tietomalleihin. Kaikki rakennuksen ulkopuolinen tekniikka, rakennekerrokset, salaojat ja muut pihan infra pihavaloja ja niihin meneviä kaapelointeja myöten on mallinnettu.
”Käytännössä kaikki minkä voi mallintaa on mallinnettu”.
Simo Tarpila, Gravicon Oy
”Hankkeessa on ollut ajatuksena, että rakennetaan niin kuin on suunniteltu ja suunnittelu sekä yhteensovitus on tehty hyvissä ajoin valmiiksi ennen tuotannon aloitusta”, Tarpila kuvailee hankkeen lähestymistapaa tietomallinnukseen. Tarpila on koordinoinut hanketta keväästä 2022 asti.
Hankkeen tietomallikoordinaattori valvoo suunnitelmien laatua ja valmiutta, yhteensovittaa suunnitelmia sekä ylläpitää hankkeen mallintamisessa sopivan ennakoivaa aikataulua. Tietomallikoordinaattorin rooliin kuuluu myös varmistaa suunnitteluosapuolien sujuva tiedonsiirto ja keskinäinen kommunikointi. Gravicon on esimerkiksi käsitellyt automaattivaraston toimittajan suunnitteluaineiston niin, että suunnittelijat ovat voineet vaivatta käyttää sitä referenssinä. Solibri yhdistelmämallien ylläpitämisen lisäksi, Gravicon on pitänyt yllä Dalux-ympäristöä, missä tuotanto pääsee näkemään suunnitelmia ja yhteensovituksen tilannetta vaivatta.
Onnelan hankkeessa on hyödynnetty viikoittaisia Last Planner -sessioita, jotka auttavat kaikkia pysymään tilanteen tasalla. Joka maanantaina kaikki saivat tilannepäivityksen, mitä kukin suunnitteluala on tehnyt edellisellä viikolla ja mitä valmistuu tällä viikolla. ”Viikoittaisissa LPS-palavereissa kaikki saavat laajan käsityksen siitä, mitä suunnittelussa tapahtuu. Mielestäni tällaiset toimintatavat tuovat hankkeeseen ryhtiä ja läpinäkyvyyttä”, Tarpila kuvaa hankkeen hallittua organisointia. Tarpila kuvaa suunnittelijoiden kanssa kommunikoinnin olleen vaivatonta: ”Suunnittelijat tässä hankkeessa ovat erittäin aktiivisesti laittaneet asiat kuntoon niin, että hommat ovat edenneet hyvin ja kaikki ovat pysyneet ajan tasalla. ”
Hankkeen tilaaja on Kesko, mutta projektin johtamisesta on vastaa Haahtela. Haahtela huolehti hankkeen sujumisesta ja toimii lähimpänä yhteyshenkilönä Graviconille. Tarpila kehuu Haahtelan otetta hankkeessa: ”Heiltä tuli todella selkeät ja yksiselitteiset vaatimukset siitä, miten hanketta tulee edistää. Sujuvan alun jälkeen Haahtela halusi myös jakaa vastuuta ja antoi meidän vapaasti tehdä sitä minkä parhaiten osaamme.”
"Sujuvan alun jälkeen Haahtela halusi myös jakaa vastuuta ja antoi meidän vapaasti tehdä sitä minkä parhaiten osaamme.”Simo Tarpila, Gravicon Oy
Logistiikkakeskus muodostuu useasta eri osasta. Suurimmassa päärakennuksessa sijaitsee automaattivarasto, hyllyvarasto, lukuisat lastaustaskut sekä työntekijöiden tilat kuten keittiöt ja ruokalat. Täysin automatisoitu robotiikkavarasto kohoaa yli kahdenkymmenen metrin korkeuteen ja sen ylläpidosta vastaa automatisoitu järjestelijä, joka hoitaa hyllytyksen. Valtavan rakennuksen sisäänrakennetuilla kiskoilla tavaraa voidaan siirtää helposti pitkiäkin matkoja automaattivaraston ja päävaraston tiloista lukuisille lastaustaskuille kuljetettavaksi eteenpäin. Myös toimistotilat ja työntekijöiden virkistysalueet sijaitsevat päärakennuksessa. Niitä tullaa tarvitsemaan, sillä logistiikkakeskus tulee olemaan myös yhteensä noin 400–500 työntekijän työpaikka. Päärakennuksen ja tekniikkarakennuksen lisäksi logistiikkakeskukseen kuuluu vastaanottotiloja, lukuisia pihakatoksia ja parkkialuetta.
Kesko on hankkeen alusta lähtien korostanut suuren luokan rakennushankkeen ekologisen kestävyyden takaamista. Hankkeen aiheuttamat ekologiset kustannuksen pyritään pitämään mahdollisimman alhaalla, ja välttämättömät ympäristökustannukset kompensoidaan. Hankkeessa käytetty betoni on hankittu Hyvinkään lähialueilta ja alueen kattavat betonilaatat on valettu vähähiilisestä betonista. Logistiikkakeskus on suunniteltu olemaan mahdollisimman energiatehokas ja tontille on rakennettu oma aurinkovoimala, joka kannattelee rakennuksen sähköntarvetta. Rakennus myös toimii yksinomaa uusiutuvalla energialla ja lämpenee maalämmöllä.
Kesto: 2021–2025
Laajuus: 85 000 m2 Rakennuksen pinta-ala vastaa 12 jalkapallokenttää. Logistiikkakeskus on tilavuudeltaan laskettuna yksi Suomen suurimpia rakennushankkeita 2020-luvulla.
Tontti: Ympärysmitaltaan 2,5 kilometriä
Betonia: ~ 50 000 kuutiota
Hankkeen koko: 300 milj. €
Aiheesta lisää muualla: