Graviconin tietomallikoordinointitiimi tukee uuden Lippulaiva-kauppakeskuksen tietomallien yhteensovitusta ja laadunvarmistamista. Tietomalliasiantuntijat Jenni Kaukonen ja Karo Ojanen ovat seuranneet Lippulaivan hankkeen kehitystä vuosien ajan ja kuvailevat hankkeen kulkua.
Lippulaivan ostoskeskus tarjoaa Espoonlahden alueelle uuden keskuksen. Hankkeen tilasi Citycon, joka on omistanut myös aiemman, vuonna 2017 puretun samannimisen ostoskeskuksen. Lippulaiva pyrkii painottamaan profiilissaan arjen asiointia. Kauppakeskukseen suunniteltiin muun muassa Espoon kaupunginkirjaston tilat, terveysasema, päiväkoti, toimistotiloja, kaksi kerrosta parkkihallitilaa ja Prisma. Lippulaiva avasi ovensa maaliskuussa 2022.
Lähes 100 erilaista liiketilaa sisältävä rakennus oli suurikokoinen hanke, jonka suunnittelussa täytyi ottaa huomioon kaupallisen suunnittelun vaatimukset. Tilat oli suunniteltava niin, että myös tulevien vuokralaisten tarpeisiin voidaan vastata ennakoivasti. Graviconin tietomallikoordinaattoritiimi oli tässä oleellisessa roolissa. Tietomallipohjaisesti sovitettiin yhteen esimerkiksi liiketilojen talotekniikan varaukset siten, että kauppakeskuksen muut asennukset pysyivät aikataulussaan, mutta vuokralaissuunnittelulle ja liiketilojen tilaratkaisujen lukitsemiselle saatiin riittävästi aikaa. Näin saatiin varmuutta vuokralaissuunnitteluun.
Tietomallikoordinaattorien rooli hankkeessa oli muutenkin merkittävä:
- Tehtävämme ovat olleet hankkeessa tyypillistä tietomallikoordinaattorin roolia laajemmat. Tietomallikoordinoinnin lisäksi olemme ottaneet myös suunnitteluohjauksen näkökulmaa vastuullemme pääsuunnittelijan ja muun suunnittelunohjauksen tukena. Tietomallikoordinaattoreilla on mahdollisuus katsoa koko projektia yli suunnittelurajojen, ja hyödyntää tätä ulkopuolisen asemaa auttaessamme eri osapuolten tarpeita kohtaamaan, kertoo tietomalliasiantuntija Jenni Kaukonen, jolla on myös kokemusta palvelumuotoilusta.
Gravicon on lisännyt keskustelua ja fasilitoinut erilaisia työpajoja hankkeen osapuoltenkesken.
- Näin suurissa hankkeissa roolimme oli enemmän BIM managerointia kuin pelkkää tietomallikoordinointia, tietomalliasiantuntija Karo Ojanen kuvaa.
Ojanen uskoo tietomallinnuksen tuovan uusia mahdollisuuksia suurhankkeiden suunnittelulle:
- Lippulaivan projekti vahvisti tunnetta siitä, että meidän ja koko Graviconin työstä on konkreettista hyötyä niille hankkeille, joihin osallistumme. Työmme esimerkiksi vähentää hankkeisiin sisältyviä riskejä.
Karo Ojanen, tietomalliasiantuntija
Tietomallinnus oli tärkeässä osassa suunnittelussa. Ojasen mukaan mallit olivat detaljien tasolla todella laadukkaita, sillä tietomallinnus ja tietomallikoordinointi tarjoavat siihen mahdollisuuden.
- Detaljien määrä ja taso kasvaa malleissa koko ajan, Karo Ojanen kuvaa suurhankkeiden kehitystä. Lippulaivassa pienetkin yksityiskohdat oli haluttu mallintaa, jotta toimivuus ja toteutettavuus huollettavuutta unohtamatta voitiin varmistaa tietomallipohjaisen suunnittelun avulla.
Tietomalleja hyödynnettiin aktiivisesti myös rakentamisen aikana Lippulaivan projektinjohtourakoitsija Skanskan toimesta. Rakentaminen alkoi 2020, juuri ennen koronatilanteen ryöpsähtämistä. Helpottamaan työmaan ja suunnittelun vuorovaikutusta aikana, jolloin työmaavierailut jouduttiin rajoittamaan minimiin, otettiin käyttöön Structionsite-palvelu. Skanska kuvasi työmaan tilanteen viikoittain ja 360°As Built -kuvamateriaali on ollut kaikkien hankkeen osapuolien käytettävissä Structionsite-palvelussa.
Lippulaivan ostoskeskuksen projekti teki yhteistyötä myös monien muiden hankkeiden kanssa. Lippulaivan rakennuksen yhteyteen toteutettiin kahdeksan asuinkerrostaloa, joista ainakin kuuden tietomallikoordinoinnista Gravicon vastasi. Ostoskeskuksen alla on bussiterminaali ja länsimetron Espoonlahden asema, joiden suunnittelu piti ottaa huomioon yhteensovituksessa. Gravicon esimerkiksi järjesti länsimetron ja Lippulaivan välisiä yhteensovituspalavereita hankkeiden yhteensopivuuden varmistamiseksi. Kokonaisuudessaan Lippulaivan ostoskeskus toimii läpikulkupaikkana ja liikenteen solmukohtana. Kauppakeskuksessa on arvioitu käyvän vuosittain noin kahdeksan miljoonaa asiakasta.
Graviconilla on aiempaa kokemusta suuren luokan ostoskeskuksista. Gravicon on ollut mukana muun muassa Triplan (lue referenssimme) ja Redin kauppakeskushankkeissa Helsingissä. Jenni Kaukonen kuitenkin kiittää Lippulaivan hanketta uniikista oppimiskokemuksesta:
- Tämä on ollut itselleni ensimmäinen suuren luokan hybridihanke, ja siksi se on ollut todella opettavainen kokemus, Kaukonen kuvaa. Työn ollessa intensiivisimmillään, Kaukonen työskenteli lähes yksinomaa Lippulaivan hankkeen parissa.
Hankkeen aikana Graviconille on kertynyt osaamista myös geoenergian talotekniikan tietomallikoordinoinnista. Lippulaiva on suunniteltu äärimmäisen energiatehokkaaksi ja on alusta alkaen ollut energiankulutukseltaan hiilineutraali. Rakennuksen lämmitysenergiasta suuri osa tuotetaan maalämmön avulla, jonka talotekniikan yhteensovitusta Gravicon on valvonut.
Graviconin tietomallikoordinaattoritiimi on yhteistyössä Cityconin kanssa tutkinut mahdollisuuksia hyödyntää tietomallia myös rakennuksen ylläpitovaiheessa. Lippulaivan kattavaa tietomalliaineistoa voidaan hyödyntää korjaustoimenpiteiden tukena, tulevien muutos- ja korjaushankkeiden seurannassa, opasteiden suunnittelussa ja vuokralaissuunnittelussa.Tietomalliaineisto tarjoaisi tukea myös korjaushankkeiden suunnitteluun jaolosuhteiden seurantaan.
Hankepähkinänkuoressa:
Tilaaja: Citycon Oyj
Arkkitehti: Cederqvist& Jäntti Arkkitehdit Oy
Valmistumisvuosi: 2022
Kokonaislaajuus: 135000 m2
Ostoskeskuksen tilat: 44 000 m² vuokratilaa, 100 liiketilaa