Helsinki-Vantaan lentoaseman sisäänkäyntirakennuksen alakatto on valittu vuoden 2022 Puupalkinnon voittajaksi. Tuomaristo luonnehtii sisäänkäyntirakennuksen puun käyttöä taidokkaaksi ja vaikuttavaksi.
Tietomalliasiantuntija Pekka Tuominen kuvaa Graviconin roolia sisäänkäyntirakennuksen osien yhteensovituksessa. Siinä missä rakennusalan toimijoille on arkipäivää tuottaa suunnitelmien yhteensovitusta varten IFC-tietomallit, erityisesti terminaalin puualakaton valmisti Raision puusepät Oy, joka ei siis ole tavanomaisia rakennusten runko-osia tuottava toimija.
“Erikoisaloilla, tässä tapauksessa siis puusepäntehtaalla, työskennellään erikoisosaamisen ja tuotantoteknologian johdosta eri järjestelmillä kuin millä suunnitellaan rakenteita, talotekniikkaa ynnä muuta. Meidän tehtävämme oli tehdä normaalia yhteensovitustarkastusta alakatoille, mutta erityisesti lisäksi valmistella puualakaton tietomallit käytettäväksi osana hankkeen muita tietomalleja IFC-formaatissa, jotta malleja kaikilta suunnittelualoilta kyetään yhdistämään tarpeen mukaan”, Tuominen kuvailee hankkeen yhteensovitusta.
Normaalin yhteensovituksen lisäksi Gravicon avusti siis alakaton suunnittelijoita mm. koordinaatistomäärittelyissä ja muunsi heidän tietomallinsa IFC-tiedostoiksi tätä tapausta varten räätälöidyllä automatisoidulla prosessilla. Muunnostyössä huomioidaan myös, että tehdasvalmistusta varten tuotettujen tietomalleja on syytä yksinkertaistaa mahdollisimman tarkoituksenmukaiseen muotoon. Prosessissa karsittiinkin mm. suuri määrä sekundäärisiä yksityiskohtia, kuten ruuvit, mutterit ja muita pieniä kiinnitysosia. Näin varmistetaan huomattavan laajojen, yksityiskohtaisten mallien käyttö vaivatta yhteensovituksessa ja muiden alojen suunnittelussa.
Tietomallin käsittely ei silti keskity pelkkään geometriaan - puualakaton suuri rakenne toteutettiin jakamalla se yli viiteensataan suurelementtiin, joissa jokaisessa on vähintään toistakymmentä kookasta massiivipuista alakomponenttia. IFC-muotoon muuntamisessa säilytettiin kaikkien komponenttien yksilölliset tunnistetiedot, jotta suunnitelmista kommunikoitaessa voidaan viitata tarkasti oikeisiin kohteisin. Lisäksi visuaalisen havainnoinnin helpottamiseksi kaikille mallikappaleille osoitettiin Graviconin prosessissa yksilöllinen tunnusväritys. Valmis puualakatto on eheä ja sulava kokonaisuus, jonka komponenttien liitoskohtia ei juuri paljaalla silmällä erota. Allianssimallilla toteutettu rakennus edustaa sekä Suomea että suomalaista puurakentamista lukemattomille matkustajille päivittäin.
Haluatko kuulla lisää tietomallintamisesta?
Sami kertoo mielellään lisää: +358 40 062 7648 tai sami.mikonheimo@gravicon.fi
Kuva: Finavia Oyj